• Home
  • Blog
  • Je bedrijfsgeheimen liggen op straat!!

Je bedrijfsgeheimen liggen op straat!!

Geplaatst op 27-05-2013

Weer zo’n prachtig onderzoek waaruit blijkt dat u extra alert moet zijn op geluiden/ geruchten binnen uw bedrijf. Met een goed Arbeidscrontact/ reglement heeft u een basis om actie te ondernemen bij dergelijke geruchten. Kunt u zelf niet de vinger op de zere plek leggen dan heeft u al snel een gerechtvaardigd belang om onderzoek door een recherchebureau te laten uitvoeren. DHZ is in, maar wij adviseren u toch bij dergelijke situaties een bureau in te schakelen die alle kennis in huis hebben om uw probleem helder boven water te krijgen. Laat dit specialistische werk aan vakmensen over. Wij adviseren u graag en vrijblijvend. Wij kunnen u, door goed onderzoek, veel geld besparen & imagoschade voorkomen.
RBH_th
__________________________________________________________________________________________

 

ABCOUDE – Vertrouwelijke bedrijfsgegevens worden massaal gelekt door personeel. Een derde van de Nederlandse medewerkers verspreidt deze onder collega’s. Een op de vijf verspreidt ook vertrouwelijke informatie over collega’s. Vooral Juridische Zaken, Personeelszaken en de bedrijfsleiding zijn kwistig met bedrijfsgeheimen. Dat blijkt uit onderzoek van informatiebeheerder Iron Mountain. 

• Juridische Zaken zo lek als een mandje
• Gevaar van boetes en reputatieschade
• Onderzoekers: Code en consequenties nodig

Zie ook: Ondernemer slordig met bedrijfsgeheimen

Gevaar van boetes en reputatieschade
In opdracht van Iron Mountain bevroeg Opinion Matters meer dan 5000 medewerkers en leidinggevenden in Nederland, Duitsland, Frankrijk, Spanje en het Verenigd Koningkrijg over hun omgang met vertrouwelijke bedrijfsgegevens. De toestand die de onderzoekers in Nederland aantroffen, beschrijven zij als “niet netjes”. “De gang van zaken levert grote risico’s op boetes en reputatieschade op.”

Juridische Zaken zo lek als een mandje
Van alle medewerkers in een bedrijf blijken die van Juridische Zaken het minst waterdicht. Maar liefst 53,9 procent van deze medewerkers lekt vertrouwelijke informatie.

Bedrijfsleiding en Personeelszaken maken het bont
Maar ook de bedrijfsleiding en Personeelszaken maken het bont. Zij staan op een gedeelde tweede plaats met elk 41,2 procent lekkende medewerkers. Van de managers lekt 26 procent ook over medewerkers. “Juridische Zaken, de bedrijfsleiding en Personeelszaken beschikken van nature over de gevoeligste informatie en zouden daar dus mee om moeten kunnen gaan”, schrijven de onderzoekers.

Dat juist zij het belangrijkste lek vormen, vinden zij zorgwekkend.

Leidinggevende en secretaresse vaakst uitgehoord
Voor medewerkers die op zoek zijn naar vertrouwelijke informatie over het bedrijf, is de leidinggevende het favoriete aanspreekpunt (29,4 procent). Voor de fijne details zijn ook de secretaresses (21,0 procent) en collega’s van personeelszaken (15,7 procent) gewilde bronnen.

Onderzoekers: Code en consequenties nodig
De onderzoekers concluderen dat managers in gebreke blijven met het invoeren van een heldere gedragscode om correct met vertrouwelijke gegevens om te gaan. Ook zouden er consequenties moeten zijn voor lekkende medewerkers.

Strik: ‘Van koffieautomaat naar straat is kleine stap’

“Ons onderzoek laat een verontrustend verband zien tussen medewerkers met toegang tot vertrouwelijke informatie en het gemak waarmee die informatie verspreiden onder collega’s”, zegt Jeroen Strik van Iron Mountain. “Het management moet zijn verantwoordelijkheid nemen en de informatiebeveiliging niet overlaten aan informatiebeheerders en IT-afdelingen. Gegevensbescherming is geen niche-onderwerp meer, maar moet worden ingebed in de bedrijfscultuur, waarbij elke medewerker een belangrijke rol speelt. Informatieverantwoordelijkheid is een managementdoelstelling en gaat op de werkvloer over het begrijpen van privacy, de bescherming van gegevens en het effectieve beheer van documenten. Roddel en achterklap zijn van alle tijden, maar goed informatiebeleid moet zorgen dat medewerkers weten wat echt niet kan. Van de koffieautomaat naar de straat is een heel kleine stap in de huidige maatschappij.”

Bron:  Rikco Pardoen | BusinessCompleet.nl

Direct contact opnemen

Heeft u een vraag of een opmerking? Neem direct contact met ons op.

  • Specialst Arbeidsrechtelijke & Fraude onderzoeken

  • VIP Security
  • Cyber security
  • Ruim 29 jaar recherche ervaring
  • Keurmerkhouder: – BPOB-008 / POB 1232
Recherchebureau Heijm BV

Saturnusstraat 46-62
2132HB Hoofddorp (uitsluitend op afspraak)
M: 06-39473932
T: 020-8100929

POB vergunning: 1232
CBP: 1445601
KvK: 37120984
BTW: NL.814945697