• Home
  • Blog
  • Waarom goede huisregels onmisbaar zijn voor uw bedrijf

Waarom goede huisregels onmisbaar zijn voor uw bedrijf

Geplaatst op 29-04-2016

U heeft de huisregels voor uw bedrijf vastgelegd in een huishoudelijk reglement. Uw werknemer heeft daarmee ingestemd en weet nu hoe hij zich ziek moet melden, welke bedrijfskleding verplicht is en wanneer en waar hij mag roken en eten tijdens het werk. Deze werknemer lijkt altijd ijverig door te werken. Zijn resultaten kunnen beter, maar omdat hij al zoveel uur op kantoor doorbrengt, geeft u hem geen extra werk. Totdat u van zijn collega hoort dat hij dagelijks urenlang websites als Facebook en datingsites bezoekt. Over internetgebruik heeft u helaas geen huisregels opgesteld. Wat nu?

 

Berispen van werknemers zonder huisregels

In bovengenoemd voorbeeld wilt u natuurlijk niets liever dan het internetgebruik van deze werknemer onder de loep te nemen. Welke websites bezoekt hij, hoeveel e-mails verstuurt hij privé en hoeveel tijd spendeert hij daaraan? Niet alleen uw bedrijfsbelang is hier in het geding, ook het belang van uw werknemer als u heimelijk op onderzoek uit gaat. Het recht op privacy van een werknemer strekt zich ook uit tot de werkplek en (zakelijke) correspondentie.

Zo heeft een rechter een werkgever eens op de vingers getikt, omdat hij de computer van een werknemer ondersteboven had gekeerd na een vermoeden van bovenmatig internetgebruik voor privédoeleinden. De werkgever had geen huisregels over internetgebruik, zodat de werknemer van te voren niet wist waar hij aan toe was. De werkgever had volgens de rechter niet zomaar de computer mogen onderzoeken. Zelfs de ontdekking van de werkgever dat deze werknemer geregeld porno keek en verstuurde, leidde niet tot een gerechtvaardigd ontslag op staande voet. Wel ontbond de rechter de arbeidsovereenkomst omdat er een vertrouwensbreuk was ontstaan, maar de werkgever moest de werknemer daarbij wel een vergoeding betalen. Als deze werkgever duidelijke huisregels had gehad, was deze zaak waarschijnlijk anders verlopen.

huisregels recherchebureau HeijmBescherm uw bedrijf dus tegen laakbaar gedrag van werknemers door duidelijke huisregels vast te leggen in een huishoudelijk reglement. En laat deze vervolgens grondig checken door een professional.

 

Stem huisregels af op de werkzaamheden

Een huishoudelijk reglement is pas zinvol, wanneer daar regels in staan die van toepassing zijn op de werkzaamheden van uw bedrijf. Bij een supermarkt zijn bijvoorbeeld regels over het opeten van voedingswaren van belang. Voor een bouwbedrijf zijn juist weer regels over het toe-eigenen van (overgebleven) bouwmaterialen relevant.

Steeds geldt dat huisregels nauwkeurig moeten worden omschreven. Als in het huishoudelijk reglement bijvoorbeeld staat dat gebruik van drugs binnen het bedrijf is verboden, betekent dit dat het enkele bezit ervan wel is toegestaan. Vraag u dus steeds af wat u wilt toestaan en wat niet.

 

Belangrijkste huisregels bedrijf

Omdat voor ieder bedrijf andere specifieke huisregels van belang zijn, kunnen we hier geen volledige inhoudsopgave van een huishoudelijk reglement geven. Maar wel een overzicht van de onderwerpen van de belangrijkste huisregels. Regels die u, of een door u ingeschakeld recherchebureau, meer onderzoeksbevoegdheden geven:

  • optreden bij diefstal;
  • inzetten van camerabewaking;
  • richtlijn drugs-, medicijn- en alcoholgebruik- en bezit tijdens en een aantal uren vóór aanvang van het werk;
  • voorkomen van fraude;
  • richtlijn internet- en telefoongebruik;
  • geven van korting aan collega’s, vrienden en familie;
  • personeelsaankopen;
  • gebruik van bedrijfseigendommen;
  • gedragsrichtlijn (seksuele) intimidatie, pesten, discriminatie en agressie. 

 

heijm huisregels bedrijfConsequenties bij overtreding

Zodra een werknemer een huisregel overtreedt, heeft u een leidraad hoe u moet handelen. Een rechter beloont dat vaak. Maar alleen als in de huisregels duidelijk staat wat de consequenties zijn van overtreding ervan. Benoem dit per huisregel. Gebruik en bezit van drugs mag u bijvoorbeeld zwaarder berispen dan een te late ziekmelding.

 

Huisregels bedrijf controleren: no cure, no pay

Mede dankzij samenwerking met gerenommeerde advocaten op het gebied van arbeidsrecht, weet bedrijfsrecherche Heijm weet als geen ander welke huisregels relevant zijn voor uw bedrijf. Wat moet er precies in staan om laakbaar gedrag te voorkomen en indien nodig, welke onderzoeksmethoden moeten worden opgenomen?

 

De bedrijfsrechercheurs van recherchebureau Heijm stellen graag huisregels voor uw bedrijf op of checken deze op eventuele onvolkomenheden. Vinden zij deze niet, dan kost het u niets. Neem vrijblijvend contact op voor meer informatie over de mogelijkheden.

Contact

Heeft u vragen? Wij staan voor u klaar.

  • Specialst Arbeidsrechtelijk & Fraude onderzoek

  • VIP Security
  • Cyber security
  • Ruim 29 jaar recherche ervaring
  • Keurmerkhouder: – BPOB-008 / POB 1232
Recherchebureau Heijm BV

Saturnusstraat 46-62
2132HB Hoofddorp (uitsluitend op afspraak)
M: 06-39473932
T: 020-8100929

POB vergunning: 1232
CBP: 1445601
KvK: 37120984
BTW: NL.814945697